Anita Kock Petersen

Onsdag: 6.30-16.30
Torsdag: 6.30-16.30
Fredag: 6.30-14.30

Lidt om mig og mit dagplejehjem:
Jeg bor i Tranderup på en gammel landejendom. Her bor jeg sammen med min mand og vores tre børn, to drenge og en pige. Som person er jeg glad, rolig, tålmodig og imødekommende. I mit hjem har jeg indrettet et rum, hvor børnene kan lege i et hyggeligt læringsmiljø. Jeg bor i et område med dejlige grønne områder, dyr og lille legeplads. I min fritid nyder jeg at være i min have, være kreativ og har en lånehest.

Min faglige profil:
Jeg er uddannet social- og sundhedsassistent og har arbejdet som dette i 14 år. Jeg har været dagplejer siden 1/12-2021.

En typisk dag hos mig:
Hverdagen hos mig byder på omsorg, tryghed og nærvær i et genkendeligt læringsmiljø.
Jeg er meget i naturen og har det ”Grønne-Spire-flag”. Vi udforsker naturen og taler om, hvad vi ser undervejs. Jeg har en ladcykel, som giver rig mulighed for at komme omkring, og hvor det sociale og fællesskabet i at være på tur sammen bliver styrket. Vi går ture og leger i haven, hvor der er god mulighed for at få brugt alle sanser. Vi er kreative og kombinerer det gerne sammen med højtider og andre traditioner på Ærø. Vi synger, læser, leger og hører musik. Vi øver os i selvhjulpenhed ved, at børnene lærer selv at tage tøj på.
Omkring måltidet er det vigtigt for mig, at der er en hyggelig stemning, og jeg sætter ord på, hvad vi spiser og hvor maden er fra.
Vi spiser formiddagsmad ca. 8.30 og herefter går dagen i gang. Frokosten kan bestå af rugbrød kombineret med pasta, og grøntsager af forskellige slags. Eller en lun ret. Børnene er med i madlavningen, alt efter deres udviklingstrin.
Jeg spørger og fortæller, om det vi har oplevet om formiddagen, eller hvis der er børn, der har oplevet noget derhjemme.
Når vi har spist synger vi gerne to forskellige sange og børster tænder. Herefter leger børnene lidt, inden de kommer ud og sove. Efter endt middagslur spiser vi igen sammen - gerne brød og frugt.

Forældresamarbejdet:
Det er vigtigt for mig at have et godt forældresamarbejde med åbenhed og dialog, og at I som forældre er trygge ved mig, så vi kan have barnets trivsel i centrum.

Barnevogn:
Der skal medbringes barnevogn, når barnet starter hos mig. Vognene står inde, når de ikke er i brug. I står selv for rengøring/vask af jeres barnevogn.

Legestue:
En gang i ugen deltager jeg i legestuegruppe sammen med en anden dagplejer. Legestuen er et dejligt sted, hvor der er mulighed for at lege med andre børn, og hvor børnene lærer at være en del af et større fællesskab, som udvikler dem, så de senere er klar til at tage i børnehave. I legestuen laver vi ofte kreative ting sammen eller forbereder måltidet sammen. Der er en skøn have, hvor man rigtig kan udfolde sig.

Gæstepleje hos mig:
Når dit barn er i gæstepleje hos mig, er der mulighed for at låne en barnevogn, men det aftaler vi, inden I kommer. Barnet skal have bleer, klude, skiftetøj, dyne, lagen, sele og selvfølgelig tøj efter årstiden.

Husdyr:
Jeg har to katte og en hamster. Kattene ser børnene hver dag og hamsteren, hvis den er vågen. Om sommeren bor der tre heste hos os.