Claes Nielsen

Onsdag: 6.30-16.30
Torsdag: 6.30-16.30
Fredag: 6.30-14.30

Lidt om mig og mit dagplejehjem:
Jeg er en mand på 34, der flyttede til Ærø i begyndelsen af 2022. Jeg bor i Ommel med min kæreste, som er møbelpolstrer og min søn. Som person vil jeg beskrive mig selv som rolig med et hyggeligt gemyt og en god, tør humor. Jeg holder meget af de trygge rammer i mit hjem og af at dele den med mine dagplejebørn. Jeg elsker også vores ture i den omkringliggende natur. Jeg er musiker og synger og spiller med børnene hver dag. Mit pasningsområde ligger i vores store køkken-alrum, hvor al indeaktivitet foregår. Der er lyst og rummeligt med adgang til både gård og have. Her er god plads, og rammer til at slå sig løs. Mit udeområde er en lukket have med legetøj, rutsjebane og sandkasse.

Min faglige profil:
Jeg vægter først og fremmest omsorg. Jeg mener, at tryghed er det absolut vigtigste for et barn i dagplejealderen. Læring fylder ligeledes enormt meget. Jeg har dage sat af til at arbejde med selvhjælp, inklusion og den pædagogisk læreplan. Hele dagen er stort set fyldt med læring i forskellige afskygninger, så børnene bliver så godt rustet som muligt til de evt. skal i børnehave.
Jeg er uddannet pædagog og har derudover gennemført et tre ugers forløb for trænede dagplejere. Jeg er også for nyligt blevet undervist i førstehjælp.

En typisk dag hos mig:
En almindelig dag hos mig starter typisk som en rolig morgen indenfor. Børnene leger frit, og der er mulighed for fordybelse med tegning eller en bog eller højtlæsning, hvis det er, hvad de har lyst til. Vi spiser kl. 8.30. hvor vi holder morgensamling, som bl.a. involverer en snak om vejret og nogle sange. Jeg fortæller om, hvad dagen byder på, og om hvor glad jeg er, for at de er her.

Vi er ude stort set hver dag, hvor vi enten er i haven, går en tur ud i naturen, til stranden eller den nærliggende legeplads. Her laver vi så dagens aktivitet. Hvis denne fx er selvhjælp bruger vi ekstra lang tid på at lade børnene øve sig i at tage overtøj på. Når vi kommer hjem spiser vi frokost, og børnene bliver lagt til at sove. Efter lur spiser vi igen et let måltid og leger, indtil børnene bliver hentet. Det er som regel her, at legene bliver mere fysiske, da de plejer at vågne med meget energi. Jeg kan finde på at lave en forhindringsbane og lege vildt med børnene.

Forældresamarbejdet:
Jeg vægter et godt forhold til forældrene, som bygger på tillid, gennemsigtighed og god kommunikation. Jeg giver som regel forældre information, når de møder her, men jeg har også en tavle, hvor jeg bl.a. skriver dagens menu på. Udover det bruger jeg aula til beskeder og billeder.

Barnevogn:
Forældre skal selv medbringe barnevogn, som står i et tørt skur, hvor den permanent kan stå.

Legestue:
En gang i ugen mødes vi i Legestue sammen med en anden dagplejer. I legestuen samarbejder vi om at skabe rammerne for, at børnene får erfaringer med at indgå i et større børnefællesskab med andre børn, samt får kendskab til andre dagplejere. Her laver vi ofte kreative ting, klipper og klistrer mm. Eller vi benytter os af legestuens store legeplads eller går ture i lokalområdet.

Gæstepleje hos mig:
I skal selv medbringe barnevogn, samt bleer, skumklude og hagesmække.

Husdyr:
Vi har ingen husdyr, men har en flok får som vores nærmeste naboer.