Trine Louise Pedersen

Onsdag: 6.30-16.30
Torsdag: 6.30-16.30
Fredag: 6.30-14.30

Lidt om mig og mit dagplejehjem:
Jeg bor i Marstal sammen med min kæreste Hans-Jørgen og mine tre børn, og så har vi samvær med Hans-Jørgens to piger hver anden uge. Både min kæreste og vores børn nyder, at der kommer små børn i huset og dagplejebørnene bliver hurtigt en naturlig del af hele familien.
Jeg er uddannet pædagog og er en meget omsorgsfuld, tålmodig, glad og smilende person, og så elsker jeg mit arbejde. De små spreder altid latter og godt humør, og det er livsbekræftende at følge med i deres udvikling. Der sker hele tiden noget i den alder, og det er en fornøjelse at være en del af deres glæde, udfoldelser og finurligheder.
Jeg og min familie bor i en skøn ældre landejendom med tilhørende stor have og med både skov og strand i baghaven.
Indenfor er der plads til tumlelege, udforske sin krop, lege med lego og legetøj, lave mad i legekøkkenet, læse bøger, synge og meget mere. Udenfor har jeg legehus, sandkasse,
rutsjebaner, sansegynge, køretøjer og så har vi kaniner i haven. Fra haven har jeg en sti ned igennem skoven og lige ned til stranden.

Min faglige profil:
I mit arbejde som dagplejer lægger jeg stor vægt på omsorg, nærvær og trivsel. Det er vigtigt for mig at skabe en tryg og genkendelig hverdag for børnene, da glade og trygge børn giver mod på at udfordre verden. Jeg vægter børnenes leg højt, da der i legen er et enormt stort potentiale for trivsel, læring, udvikling og dannelse. Her hjælper vi hinanden med at løse konflikter og tage hensyn samt vente på tur, hvilket styrker barnets sociale kompetencer. Legen udvikler også børnenes fantasi, kreativitet, mod, evnen til at fordybe sig og meget mere.
Derudover arbejder vi med selvhjulpenhed, så barnet med lidt hjælp fra mig eller en god ven kan lære selv at mestre opgaven. Dette kunne for eksempel være at tage tøj på, kravle op til puslebord, dække bord osv. da det er med til at styrke barnets selvværd og giver det en følelse af mestring, stolthed og glæde.

Uddannelse:
Uddannet pædagog v/ UCSyd Danmark i 2017
Kursusforløb:
Grønne spirer - Naturdetektiver 0-3 år.
Den pædagogiske styrkede læreplan.
Forældresamarbejde i pædagogiske dagtilbud.
Børns leg og den legende tilgang.
Refleksionsmetoder i den pædagogiske praksis.

En typisk dag hos mig:
Vi lægger ud med en rolig start på dagen. Vi bager fx boller, synger, læser, leger og hygger. Efter vi har spist formiddagsmad ca. kl 8.30-9.00 går vi enten udenfor og leger eller tager på ture ud i naturen og i lokalområdet. Jeg har det ”Grønne Spirer-flag” og det ”Blå Spring ud-flag”. Vi er i naturen og lave små aktiviteter, som fx at finde små dyr og insekter i skoven, plukke forårsblomster, fodre naboens får og høns mm. Jeg har en børnebus og en cykel til fire børn, hvilket både jeg og børnene er glade for at bruge. Vi cykler og går både i skoven, til havnen og se skibe, til byen osv. og taler om, hvad vi ser på vores ture. Vi laver kreative sysler, motorikbane, danser osv.
Når vi er færdige med dagens aktivitet, får vi middagsmad som kan bestå af kold eller varm kost, rugbrød, grønt mm. som jeg prøver at gøre appetitligt for børnene. Efter vi har spist, kommer børnene ud og sover en dejlig middagslur i barnevognen og om eftermiddagen får vi lidt eftermiddagsmad og går enten udenfor igen ved godt vejr, synger, læser eller leger.

Forældresamarbejdet:
Det er vigtigt for mig at have et trygt, ærligt og tillidsfuldt samarbejde med jer omkring jeres barn. Et godt samarbejde er med til at styrke barnets trivsel og udvikling, og så er det med til at gøre barnet trygt. Det er vigtigt, at barnet mærker, at mor og far er trygge ved at aflevere, for så smitter det af på barnet, hvilket gør både opstarten og overgangen fra hjem til dagpleje lettere.
Jeg lægger løbende billeder op på Aula, hvor I kan følge jeres barns hverdag i dagplejen.

Barnevogn:
Hvis I har mulighed for at have en barnevogn med til jeres barn i dagpleje, foretrækker jeg dette. Jeg har plads til at have den stående fast hos mig. Så I behøver ikke at tage den med frem og tilbage, den må også gerne stå her i weekender og ferier.

Legestue:
En gang i ugen mødes vi i Legestue sammen med en anden dagplejer. I legestuen samarbejder vi om at skabe rammerne for, at børnene får erfaringer med at indgå i et større børnefællesskab med andre børn, samt får kendskab til andre dagplejere. Her laver vi ofte kreative ting, klipper og klistrer mm. Eller vi benytter os af legestuens store legeplads eller går ture i lokalområdet.

Gæstepleje hos mig:
I behøver ikke at have barnevogn med, når jeres barn kommer i gæstedagpleje hos mig. Husk dog bleer, skiftetøj og overtøj efter årstiden.

Husdyr:
Jeg har en børnevenlig kat, samt to kaniner. Dyrene plejer at bringe stor glæde for dagplejebørnene, og samværet med dyr er med til at udvikle børnenes empati og medfølelse. Dagplejebørnene er med til fx at fodre kaninerne fx med vores grønt affald, græs og mælkebøtter.