Legestuen i Ærø Kommunale Dagpleje

Vi leger sammen i legestuen

I Ærø Kommunale Dagpleje mødes små grupper af dagplejere og deres dagplejebørn i legestue ugentligt. Legestuens formål er blandt andet bidrage til børnenes følelse af at have plads i et større børnefællesskab og forberede dem til det kommende børnehaveliv, da de her lærer at være en del af en større børnegruppe og at være sammen med andre voksne.

Under normale omstændigheder er konceptet heldagslegestue, hvor man afleverer sit barn, og grupperne mødes på fastlagte ugedage i legestuens lokaler i  "Dagplejens hus" på St. Rise Skolevej nr. 3. Men da vi i 2024 på forsøgsbasis har stordagpleje i disse lokaler, er organiseringen lidt anderledes i år. To dagplejere fra midtærø mødes hjemme hos den ene dagplejer en hel dag, mens dagplejerne fra Marstal og Ommel mødes i Torvecentret i Marstal til halvdagslegestue.

Dagplejelederen deltager jævnligt i legestuen og er på den måde tæt på og tilgængelig for børn, dagplejere og forældre i dagligdagen